Bukan semua benda….

Tengah jalan dengann member

Berdua.

Sorang nak pergi blok tutorial

Sorang nak pergi lecture hall.

Dah nak dekat dengan simpang, 

“Ok la bai.” Member dah lambai tangan. 
Mungkin bagi dia, aku perlu ikut jalan shortcut untuk ke blok tutorial. Dan dia perlu ikut jalan biasa untuk cepat sampai.

Aku teragak

“Eh aku nak ikut jalan ni la. Ada bumbung. Tak kena lalu padang.” Aku jawab sambil teruskan jalan disebelah dia. 

I did that purposely dengan niat supaya aku jalan dengan dia lebih lama, 

Extra 1 minit kot!

“La kenapa? Shortcut ikut padang je lah. Nak pegi blok tutorial kan?” Dia dah pandang aku pelik.

“Ha ah.” Aku pandang dia sambil garu kepala yang tak gatal. Duh. Aku nak jalan dengan kau la. Haha.

“Dahtu, ikut padang jelah. Dekat. Nak jalan jauh jauh buat apa?” Dia tayang muka confuse.

“Ha ah kan.” Aku hanya gelak kecil sambil cover. Cant think of other words. Dan akhirnya kaki membelok ke kiri, mengambil jalan shortcut.

“Okla baiii.”

“Okay.” 

Kepala tengah gasak fikir.

Ok this is the languange difference..

Ini la namanya bahasa manusia berbeza

Sape je nak expect orang pilih untuk lalu jalan yang lagi jauh semata mata nak jalan lebih lama dengan kita? 

Sometimes words are important

Maybe sometimes thats the only language that people could understand

Tapi kenapa nak keluarkannya begitu susah? 

.

.

Teringat perbualan dua hari lepas

Borak borak dengan member tentang quote yang dibaca

“Ko rasa orang takut tinggi tak?” Aku letak buku, pandang dia yang tengah khusyuk depan laptop.

“Ada la. Kan ada je orang gayat.” Dia jawab dengan muka confident. Mata masih lagi ditalakan pada laptop. 

“Betul ke tinggi yang dia takut? Kenapa dia takut tinggi?” 

Member aku senyap. Fikir ada la dalam 10saat.

“Sebab dia takut dia jatuh kot?” Dia meneka sambil kening terangkat. Kali ni matanya dialihkan dari laptop.

Aku tepuk meja

“Wowww terernya kau!”

“Oh betul ek?” Dia gelak dengan muka yang sedikit terkejut. Agaknya kuat sangat kot aku tepuk meja. 

“Aku jumpa satu quote ni….” Aku belek phone mencari the last two pages dari google book yang aku baca minggu lepas. “….No one is afraid of the height. They are afraid of the fall…” 

“Oh.. hmm. Betullah. Its the fall who make them fear” 

“No one is afraid to play. But they are afraid of… ha jawab”

“Afraid to… lose?” 

“Betullll. Wei kau penah baca ke ape?” 

“Mana adaaaa.”

“Ok next.. no one is afraid of the dark. They are afraid of?” 

Dia diam 5 saat.. 

“Hmm. Takut sebab uncertain? Afraid of uncertain” 

“Ni salahhh. Quote ni la. Tulis. No one is afraid of the dark. They are afraid of whats in it” 

“Ohh. Ok. Orang bukan takut gelap. Mungkin takut hantu”

Gelak

“Lagi?” Aku pandang dia yang semakin blend in dengan apa yang kitorang bincang. Excited pulak macam main game

“Last ni lain sikit. Malasla cakap”

“Apa?”

Aku gelak. Yang ni, nak baca kat quote pun tak sanggup. 

“Weh cepatlah.” Dia duk desak aku. Nak kena luku dia ni kekgi. 

“No one is afraid to say i love you. They are afraid of..” Aku angkat kening double jerk

“The reply?” Cepat cepat dia jawab.

Aku senyum

“The response.”

Betul la. Manusia ni banyak takutkan consequence of what will happen if they do this and that

End up, diorang tak buat apa yang sepatutnya dibuat.

Tak cakap apa yang sepatutnya dicakap

“No one is afraid of the height. They are afraid of the fall.

No one is afraid to play. They are afraid to lose.

No one is afraid of the dark. They are afraid of whats in it.

No one is afraid to say something. They are afraid of the response”

Selalu je baca, ‘some things should be left unsaid’. Yeah. Betul. Mana yang patut kita luah, luah la. 

Contoh dengan sahabat tadi, cakap je “weh aku nak jalan lama sikit dengan kau. Sukati la aku nak jalan jauh kepe. Just bear with me. Okay?”

Nahh.. Takpayah malu. 

“Jika salah seorang di antara kalian mencintai saudaranya hendaklah dia memberitahu saudaranya itu bahwa dia mencintainya.” (HR. Bukhari) 

Not all things should be left unsaid.

Not all things should be left undone.

Wallahu’alam

Leave a comment